De oefentherapeut adviseert, coacht en begeleidt je bij het verbeteren van je houding en bewegingsgewoonten. Bij de behandeling werkt de oefentherapeut, als dat wenselijk is, samen met je (huis)arts, je mantelzorger of andere zorgverleners.

Onze oefentherapeuten

Samen met de oefentherapeut ga je op zoek naar de oorzaak van je klachten. De oefentherapeut kijkt naar hoe jij staat en beweegt, hoe je je voelt en naar je dagelijkse activiteiten. Je maakt samen een behandelplan, gebaseerd op wat jij belangrijk vindt, je hulpvraag, je doelen en situatie. Je leert wat je zelf kunt doen om klachten te voorkomen of aan te pakken. Je wordt sterker, fitter en veerkrachtiger.

Je kunt bij een oefentherapeut terecht met de volgende klachten:

• Houdingsproblemen
  • Arbeidsgerelateerde klachten
  • Chronische pijn
  • Aandoeningen aan de wervelkolom
  • Bekkenklachten
  • Ouderdomsklachten
  • Ademhalingsklachten en hyperventilatie
  • Spanningshoofdpijn
  • Slaapproblemen
  • Neurologische aandoeningen (Bijvoorbeeld MS)

Vroeger was het verschil tussen een fysiotherapeut en een oefentherapeut erg groot. In de fysiotherapie werd vroeger voornamelijk met de handen behandeld (hands on), zoals bijvoorbeeld door middel van massages of mobilisaties en in de oefentherapie werd er behandeld door middel van het geven van oefeningen dus hands off. Eigenlijk is dit het grootste verschil tussen beide therapie├źn. Tegenwoordig zijn deze verschillen minder groot, er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van hands on en hands off behandelingen en hieruit is gebleken dat niet alle hands on behandelingen even effectief waren. Mede hierdoor worden er tegenwoordig door fysiotherapeuten ook meer actieve behandelingen gegeven. Bij de fysiotherapeut is het niet ongebruikelijk om oefeningen te doen of mee naar huis te krijgen, echter kan deze behandeling nog wel in combinatie plaats vinden met de hands on behandelingen. Bij een oefentherapeut worden echt alleen behandelingen gegeven in de vorm van oefentherapie.

Naast het verschil in hands on en hands off therapie is er ook een verschil in visie. Een oefen therapeut probeert namelijk de oorzaak van je klachten aan te pakken door middel van het kijken naar dagelijkse bewegingspatronen. Oefentherapie is vanuit 2 verschillende zienswijzen ontstaan namelijk de caesar en de mensendieck methode, waarvan de mensendieck methode voornamelijk gericht is op aanspannen en caesar met name gericht is op ontspanning. Beide therapie├źn hebben zich verenigd in een beroepsgroep en de oefentherapie zal zich dan ook met name richten op oefeningen voor de dagelijkse houding die je zelfstandig thuis uit kunt voeren tijdens jouw dagelijkse bezigheden.

Maak een afspraak

Afspraken kunnen worden gemaakt via de telefoon of via ons online boekingssysteem. Afspraken per e-mail is helaas niet mogelijk (in verband met veiligheid). Wel kunt u uw gegevens achterlaten en dan bellen wij u terug.