De McKenzie Methode® ook bekend als Mechanische Diagnose en Therapie® (MDT)  is een internationaal geprezen methode voor onderzoek en behandeling van pijn aan de wervelkolom en ledematen. Het is ontwikkeld door fysiotherapeut/kinesitherapeut Robin McKenzie uit Nieuw Zeeland. Deze methode wordt al meer dan 30 jaar wereldwijd gebruikt.

MDT therapeuten zijn opgeleid om alle gebieden van het bewegingsapparaat te beoordelen en diagnosticeren. Dat betekent dat indien er een probleem is in of rond de wervelkolom, gewrichten en spieren, een MDT evaluatie geschikt kan zijn.

Een belangrijk onderdeel is het eerste onderzoek. Dit gebeurt op een veilige en betrouwbare manier om tot een nauwkeurige diagnose te komen. Pas daarna wordt het bijbehorende behandelplan opgesteld. Dure onderzoeken zoals MRI’s zijn vaak onnodig. Gecertificeerde MDT therapeuten kunnen snel bepalen of de methode effectief zal zijn per individuele patiënt.

MDT is een integrale aanpak van klachten van het bewegingsapparaat. Deze is gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde principes. Wanneer deze volledig begrepen en opgevolgd worden, kan deze zeer succesvol zijn.

Onze McKenzie therapeut(en)

Als u een van de volgende klachten heeft:

• Ischias (Uitstralende pijn vanuit de rug naar één of beide benen)
  • Gewrichtspijn in de heupen of billen, schouders of bovenarmen
  • Moeite met buigen als gevolg van stijfheid of pijn in de onderrug
  • Pijn die begint in de rug of de nek en lijkt te verspreiden naar de billen of schouders
  • Wisselende tintelingen of gevoelloosheid in de voeten of handen
  • Zeurende pijn in de ellebogen of knieën, die niet verbeteren door een behandeling van deze gewrichten

Met behulp van de informatie uit het onderzoek, zal de therapeut u specifieke oefeningen voorschrijven. En zal u advies krijgen over houdingen die u tijdelijk moet vermijden of juist tijdelijk moet gaan aanhouden. Indien nodig zal de therapeut het oefenen met manuele technieken ondersteunen totdat u zelf aan de slag kan. Het doel is om u zo effectief mogelijk te behandelen in zo weinig mogelijk sessies. Oefeningen die u vijf of zes keer per dag kan uitvoeren, hebben in een kortere periode een grotere effectiviteit dan een behandeling één of twee keer per week door de therapeut. De nadruk ligt op u, de patiënt, die actief wordt betrokken. Dit kan het aantal bezoeken aan de praktijk minimaliseren, waardoor u tijd en geld bespaart. Uiteindelijk kunnen de meeste patiënten zichzelf succesvol behandelen.

Maak een afspraak

Afspraken kunnen worden gemaakt via de telefoon of via ons online boekingssysteem. Afspraken per e-mail is helaas niet mogelijk (in verband met veiligheid). Wel kunt u uw gegevens achterlaten en dan bellen wij u terug.